Wat kom ik dit jaar tegen?

Een persoonlijke jaarhoroscoop wordt gemaakt op grond van je geboortegegevens.
Plaats reactie
Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Wat kom ik dit jaar tegen?

Bericht door Anneke » 08-01-2008 10:14

Een solaar geeft informatie over een bepaald jaar. Daarin kun je dan zien waar het dat specifieke jaar om gaat, wat lastig is en welk thema, dat je in de geboortehoroscoop hebt staan, aan bod komt.

Voor het maken van een solaar is het noodzakelijk om je juiste geboortegegevens te hebben.


Afbeelding

olthuis11
Berichten: 2
Lid geworden op: 26-10-2008 17:00

Bericht door olthuis11 » 04-12-2008 16:47

hallo leden

als ik kij naar de komende solaar dan zie ik een yod
hij bestaat uit de zon in huis acht inconjuct ass maagd
jupiter op de grens van eind vijf begin huis zes
vallen allebei in radix huis 1
apexpunt asc Maagd en retrograde saturnus in huis twaalf
vallen in radix huis zeven

gaarne een reaktie

groeten
wim

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 05-12-2008 19:19

Hoi Wim

Ik zou graag willen meedenken.
Kun je je geboorte gegevens neerzetten?

Groetjes Madelief

claudia
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-08-2008 18:21

Bericht door claudia » 06-12-2008 19:38

Hoi Wim,

Ik gebruik ieder jaar het boek "werkboek Solaren" van Ineke Bergman.
Voorspellende uitkomsten/duidingen kloppen vaak voor 75%
Dus misschien een tip voor je.

Gr Claudia

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

solaar en transits

Bericht door franciska123 » 27-06-2009 15:12

ik heb niet veel kaas gegeten van transits , progressies en solaars , weet niet goed hoe de techniek is om ze te duiden, ik bedoel , ik weet wel iets maar niet zo veel , en ik wou ook eens kijken naar de solaar maar zag dat de planeten in mijn solaar verdacht veel op de stand van de planeten in transit van mijn radix staan, volgens mij voegt de solaar dus niet veel toe aan een duiding
sorry kan natuurlijk verkeerd zijn , ben maar een student astrologie
carina
ben wel nieuwsgierig naar het werkboek van solaren

Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Solaar

Bericht door Anneke » 27-06-2009 15:46

Hallo Carina,

een solaar is een onafhankelijke horoscoop gemaakt op de terugkeer van de zonnestand van je geboortemoment in het jaar waarin we nu leven. De solaar kun je duiden als een losstaande horoscoop immers het is de uurhoek van het moment waarop je dit jaar jarig bent.

Ingaande aspecten gaan nog gebeuren, uitgaande aspecten zijn al geweest. Je kijkt vooral in welk huis de zon staat ( gaat de meeste energie naar toe) en de noordknoop (is het doel in dat jaar) daar gaat het vooral om dat jaar en thema`s van je geboortehoroscoop die terugkomen eisen daarbij de aandacht op. Bv heb je in je radix een jupiter/zwarte maan/knoop conjunctie in 2 en datzelfde aspect staat dan ook in de solaar bv in 10, dan heb je dit jaar de kans om je kwaliteiten zoveel mogelijk te ontwikkelen door je functie(werk) rol in de buitenwereld. Jupiter is bv kennisoverdracht, dus iemand kan dan les gaan geven o.i.d.

Het werkboek van solaren van Ineke Bergman geeft een mooie opstap voor het duiden, zelf vind ik het een beetje oppervlakkig soms, maar dat komt omdat zij natuurlijk een algemeen verhaal houdt en daarbij geen radix gebruikt.

Zij hanteert de techniek solaar 1 in radix 4 bv. Het lijkt wel een beetje op de huizenverbanden. Ik heb zelf ook nog een duits boek solaren waarvan de schrijver de techniek ook nog andersom doet, radix 4 in solaar 1 en ook elke planeet apart duidt bv solaar zon in radix 4, solaar maan in radix 6 enz. Je ziet dus dat het heel uitgebreid kan.

Ik zal eens naar jouw solaar kijken:
Afbeelding
Afbeelding
Zon in 7, het gaat dus vooral om je relatie dit nieuwe solaar jaar. Knoop in 2, met in de radix een zwarte maan in 7 mag je dat als talent zien wat je dit solaarjaar kunt gaan inzetten in relaties. Knoop in 2 wil zeggen gebruik je talent om je emotioneel en materieel onafhankelijk te maken van de ander. Tegenpool van 8 waar in de radix jouw zon staat die of de diepte in wil of controle wil houden om alles zo concreet mogelijk en realistisch mogelijk te houden, kan jouw saturnus in 2 zijn angst om voor je kwaliteiten te gaan of om zelfstandig te zijn in je eigen kijk op de dingen.

Met een boogschutterasc in de solaar. mag je je eigen mening en visie laten horen en maan pluto in 1 in de solaar in driehoek met venus/mars 5-6 geeft je de mogelijkheid om jezelf te laten zien, bewust te worden d.m.v. relaties en op te komen voor jezelf , beiden sextiel cheiron/nept/jup in 3 is via het communiceren op spiritueel gebied laten zien hoe jij er over denkt.

In radix heb je pluto 10 opp cheiron 4 wat machtsconclicten uitlokt waardoor je je innerlijk gekwetst voelt, cheiron in 4 is kwetsbaar op het voelen. cheiron in solaar in stellium geeft je de mogelijkheid om d.m.v die gesprekken je krachtig te gaan voelen en te healen op dat vlak, vooral met medewerking van pluto/maan conjunctie (maan is ook 4).

Wanneer ik dan naar jouw transits kijk, zie ik dat datzelfde stellium een conjunctie maakt op jouw cheiron in 4.......................en zie het cirkeltje is al weer rond!!
Afbeelding
Zo zul je in de techniek van Ineke Bergman ook weer een item vinden wat hier mee heeft te maken de kunst is om de onderlinge verbanden te zien.

Anneke

Poppie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-07-2010 22:04

Bericht door Poppie » 17-07-2010 23:18

Hallo Anneke,

In mijn Solaar staat Jupiter conjunct MC plus een stellium van Zon (radix 2), Venus (radix 2), Mercurius (radix 2) en Uranus (radix 5) in 10. Als ik nu de solaar/Radix bekijk staat de Noordknoop conjunct Jupiter, gelijk als de conjunctie in mijn Radix alleen dan in 1. In die Solaar/Radix heb ik ook nog een solaar Maan in 12 conjunct Radix Zwarte Maan in 4 en een solaar Mars pal op mijn Radix dec.
Nu is mijn vraag moet ik de solaar figuur op zich duiden? Dan mis ik deze belangrijke standen op de hoeken of is dat niet de weg? En als de ascendant van de solaar in Kreeft staat, wat correspondeert aan mijn radix 6de huis, is dan het 10de huis het belangrijkste of het 6de huis? Verder zie ik dan ook dat mijn radixascendant in het 8ste huis van mijn solaar valt, moet ik dat als eng zien? Het is mij allemaal niet echt duidelijk en hoop dat je mij iets verder kunt helpen.

Groetjes Poppie.

Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Bericht door Anneke » 17-07-2010 23:24

Hallo Poppie.

Het is voor mij heel moeilijk om mij vanuit vakjargon een voorstelling te maken waar je het over hebt. Ik heb daar echt de radix en de solaar voor nodig als plaatjes om het te zien. Dan zie ik ook meteen de thema`s waar het over gaat.
Dus als je wilt, kun je je gegevens prive mailen en kan ik je vraag in het forum beantwoorden.

groetjes Anneke

Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Bericht door Anneke » 19-07-2010 12:49

Hallo Poppie,

voor een deel heb ik de solaar vraag van jou ook al beantwoord in het forum aan Sonny maar onder een ander hoofdstuk. Wel grappig, de solaar doet het goed.

Allereerst kun je de solaar cuspen duiden in de radix, een aparte solaar maken en de solaar om de radix heen zetten maar dat zijn dan in feite de transits van het moment van je verjaardag. Bij de transits kijk ik niet naar de maan of de zon of venus, hooguit af en toe mars omdat die gebeurtenissen in werking zet als een soort trigger. Ik kijk alleen naar de transits vanaf jupiter.
In die Solaar/Radix heb ik ook nog een solaar Maan in 12 conjunct Radix Zwarte Maan in 4 en een solaar Mars pal op mijn Radix dec.
Hier doe ik dus niets mee want dat lijkt voor mijn gevoel meer op wat we secundair doen, een progressieve maan op een radixplaneet heeft een heel andere impact als een solaarmaan op een radixplaneet.

Ik kijk dus in de solaar op herhalingsthema`s.

Als je solaar asc. in kreeft staat valt deze in de radix in 6, dat is dan solaar 1 in radix 6 en zou je kunnen zeggen dat :
Tekst van Ineke Bergman uit het werkboek voor solaren:Solaar 1 in radix 6
Wanneer de nadruk in een bepaald jaar op het zesde huis valt, kan dat betekenen dat de gezondheid meer aandacht vergt. Ook de werksituatie en hoe men daar tegen aan kijkt spelen dit jaar sterker. Men belicht en analyseert de werksituatie en kan zich zeer kritisch opstellen jegens ondergeschikten. Men zal wellicht de voeding onder de loep willen nemen en misschien een dieet willen of moeten volgen.

Persoonlijk vind ik haar teksten wat primair soms, zoals wel meer astrologische teksten die heel vaak op de aardse beleving en gebeurtenis geprojecteerd worden terwijl het in het overgrote deel met onze psychische groei en karmische opdracht te maken heeft. Daarom is ook het totaalplaatje van je horoscoop, je thema`s en je solaar zo belangrijk.

Ik ga even kijken en duiden:
ten eerste wat doet jouw jupiter in de radix? die maakt een opp met saturnus/maan een thema dus.
maakt ook nog eens onderdeel uit van een yod met apex knoop jupiter conjunctie. Het is dus een leeropdracht in je leven dat je de controle durft los te laten, initiatieven durft te nemen en je eigen weg durft te gaan ( maan/saturnus in maagd ) geen angst meer hoeft te hebben op het voelen, en je karmische verleden vergeet dat je daarop gepakt bent in relaties ( je 7e huis verhaal) waardoor je nu via de diepste weg van de intimiteiten je durft over te geven aan de stroom van het leven.
Tweede Yod: apex MC en venus zit er ook in.

Dan de solaar: Jupiter op het MC laat je werken aan je Yod apex MC en geneest daar, jupiter is onze geneesheer.
En hoe gebeurt dat dan allemaal dit jaar? D.m.v. je werk of je rol in de buitenwereld.
Saturnus in 4 in de solaar is een herhalingsthema want het komt overeen met saturnus conj. maan in je radix. Pluto staat in de solaar in 6 en betekent de leiding nemen, inzicht verwerven maar ook de verantwoordelijkheid nemen voor jezelf d.m.v. je dagelijkse dingen en omgang met anderen, want radix pluto staat in 7 en dat heeft met je intiemste relaties te maken.

Mars in 1 in solaar in kreeft wil zeggen, ga over tot actie en laat daarbij je gevoel zien, kom op voor je eigen gevoelens!! O ja zwarte maan in 8, helderheid krijgen op je eigen proces en dat van anderen want neptunus in radix kan daar nog wel eens versluierend bezig zijn.

Nog even de transits erbij combineren:
09-08-2010 16:49 Saturnus Oppositie Zon
25-08-2010 04:41 Jupiter Conjunctie Zon
24-09-2010 17:11 Jupiter Oppositie Maan
08-10-2010 04:28 Uranus Oppositie Maan
09-02-2011 14:52 Jupiter Driehoek Midhemel
05-04-2011 21:15 Jupiter Conjunctie Mars
15-06-2011 05:16 Jupiter Conjunctie Venus

Tja lijkt me wel duidelijk he, wat moet ik er nog meer op zeggen? :lol: :wink:

groetjes Anneke

Plaats reactie