transits en progressies en radixaspecten

Zijn de planeetstanden van dit moment die invloed hebben op je geboortehoroscoop en de gebeurtenissen en/of thema`s van dit moment.
Plaats reactie
franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

transits en progressies en radixaspecten

Bericht door franciska123 » 15-12-2008 14:15

wat vinden jullie van volgende stelling

je kan transit aspecten met een planeet in de radix enkel voelen als ze ook op dat moment een progressie maken met die planeet in de radix en dat ze ook in de radix of geboortehoroscoop een aspect maken met die planeet ?

carina

Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Re: transits en progressies en radixaspecten

Bericht door Anneke » 16-12-2008 08:58

franciska123 schreef:wat vinden jullie van volgende stelling

je kan transit aspecten met een planeet in de radix enkel voelen als ze ook op dat moment een progressie maken met die planeet in de radix en dat ze ook in de radix of geboortehoroscoop een aspect maken met die planeet ?
carina
Hoi Carina,

Ik moest even heel goed je stelling lezen om precies te begrijpen wat je bedoelt, maar ik merk dat ik het een moeilijke stelling vind.

Transits veroorzaken de gebeurtenissen in ons leven, of eigenlijk veroorzaken we dat zelf onder invloed van de transit. Een transit heeft altijd invloed op de thema`s uit je radix daar gaat het immers om. Progressies is een verzamelnaam voor alles wat gaat gebeuren: transits, secundaire directie, primaire directies, daar werk ik niet mee, solaar, lunaar enz. zijn allemaal progressies en verschillende technieken om in de toekomst te kijken.

Ik maak vnl. gebruik van transits, secundaire directies en de solaar.
Secundaire directies zijn het innerlijke gevolg van de transits, ze laten zien wat je geleerd hebt van de gebeurtenissen en wat er van binnen in je omgaat.

Je kunt rustig een transit hebben die verder innerlijk weinig doet, of andersom kun je iets secundair moeilijk hebben staan zonder dat daar direct een negatieve transit aan vast te plakken is.

Ook kun je iets in transit positief hebben staan wat secundair frictie geeft bv. je wordt via een transit gestimuleerd om meer op de voorgrond te treden en je invloed breidt zich uit maar je hebt vreselijke plankenkoorts en innerlijk durf je eigenlijk niet maar toch heb je er succes mee!

Nog even kijkend naar de stelling zeg je in feite 3x hetzelfde want je benoemd de radix steeds en transit en progressie is eigenlijk hetzelfde maar ik denk dat je een progressieve planeet bedoelt en die staat weer in de secundaire directies en dat is een tijdssleutel van 1 dag na de geboorte staat voor een jaar en dan krijg je een geheel nieuwe horoscoop, de innerlijke evolutie en groei van je radix. Je kunt de secundaire directies om je horoscoop (radix) heen zetten en kijken of zo`n progressieve planeet iets raakt in de radix maar je kunt ook de horoscoop van de secundaire directies apart bekijken.

Hoe je wendt of keert, volgens mij komt uit elk techniekje wel datgene naar voren wat er speelt, ik denk dat ieder voor zich de techniek kiest waar hij of zij de meeste affiniteit mee heeft.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest, astrologie is best een ingewikkelde materie.

Anneke

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

duidelijke uitleg

Bericht door franciska123 » 16-12-2008 14:22

beste anneke

je hebt het wel heel duidelijk uitgelegd , maar ik kan het moeilijk uitleggen , komt misschien door mijn steenbok op cusp 3 of zo wie weet

maar ik ga de vraag nog even uitleggen met een voorbeeld , misschien begrijp je het zo beter

in de radix staat bijvoorbeeld mijn venus vierkant neptunus , ik krijg een transit van (als voorbeeld niet in werkelijkheid dus ) laten we zeggen pluto conjunct neptunus en omdat in mijn radix neptunus een vierkant maakt met venus wordt deze transit aangevoeld
moest nu bv pluto transit conj de maan op een moment in mijn leven dan voel ik deze transit niet aan omdat er geen aspect in mijn radix is van pluto of de maan , begrijp je het zo een beetje wat ik bedoel

je hebt wel de vraag beantwoord ,als ik jouw antwoord goed begrijp , dat ik niet tegelijkertijd hoef een transit en secundaire progressie hoef te hebben om het te kunnen aanvoelen
voorbeeld ik heb transit saturnus vierkant venus , ik heb dat aspect niet in mijn geboortehoroscoop of radix dus voel ik het niet aan
ik heb transit saturnus vierkant venus en ook in mijn geboortehoroscoop saturnus transit venus staan dan voel ik het wel aan en kan ik er aan werken of ik heb secundaire maan vierkant venus en omdat het ook in mijn radix staat voel ik het aan ,

met andere woorden , een aspect in transit of progressie (sec) kan ik alleen voelen als het in mijn radix ook een aspect maakt of de planeet ook tegelijkertijd in progressie en in transit een aspect maakt , snap je het nu een beetje waar ik naar toe wil

carina

als ik enkel een transit heb van een planeet zou ik dat niet aanvoelen als de planeet niet tegelijkertijd ook een geboorteaspect of sec pr aspect maakt , als er enkel een transit gebeurt of enkel een sec pro van die planeet of een aspect in radix dan voel ik dat niet aan als een in hetvoorbeeld van saturnus vierkant venus , remming op mijn liefde bv

Anneke
Site Admin
Berichten: 155
Lid geworden op: 04-01-2008 17:31

Transit

Bericht door Anneke » 16-12-2008 16:58

Hoi Carina,

elke transit voel je, dus als Pluto een conjunctie met je Maan maakt, voel je dat wel degelijk heel sterk. Het is trouwens niet alleen voelen maar een transit komt vaker als een gebeurtenis in je leven waarvan het effect, voelen, gezien wordt in de secundaire directies. Pluto transformeert dan je gevoelens. Kan als omstandigheid bv. het overlijden van je moeder betekenen maar ook heel goed iets anders. De Maan hoeft zelfs totaal niet geaspecteerd te staan in je radix en juist als ongeaspecteerde planeet kun je het nog sterker voelen omdat je geen steun krijgt van een andere planeet.

Elke transit heeft invloed. Wanneer je een Maan vierkant Neptunus hebt in de radix en dan een transit van Pluto op jouw Maan hebt, maakt Pluto ook tegelijkertijd een vierkant naar Neptunus. Het Thema wordt dan anders want Neptunus zorgt voor verwarring op je gevoel of wordt deze energie herkend, invoelingsvermogen.

Je kunt zelfs een transit op de cusp van een huis al voelen of tegenkomen in een gebeurtenis. Bv Uranus cusp 4 kan staan voor een verhuizing.
Een transit van een planeet in een huis geeft het thema aan waaraan gewerkt moet worden, raakt hij in dat huis een planeet die daar staat, dan komt er nog een extra dimensie bij en wordt ook het huis waar de planeet huisheer van is, beinvloed. Uiteindelijk zal de verandering plaatsvinden op het gebied van het huis waar de transit planeet huisheer van is en de geaspecteerde planeet huisheer. Bij astrologie op mijn site, staat heel mooi beschreven hoe een transit uitwerkt, misschien verduidelijkt dat meer.

http://annekeguis.nl/index.php?Astrolog ... n:Transits

Heb je het column al gelezen, daar staan mooie voorbeelden in van mij en andere transitverhalen

http://annekeguis.nl/index.php?Column

gr Anneke

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 16-12-2008 21:43

je kan transit aspecten met een planeet in de radix enkel voelen als ze ook op dat moment een progressie maken met die planeet in de radix en dat ze ook in de radix of geboortehoroscoop een aspect maken met die planeet ?


Ik denk dat een planeet in transit die aspecten maakt met planeten uit je radix zeker voelbaar/merkbaar aanwezig is/zijn in omstandigheden waar de radixplaneet staat. Dat werkt ook met aspectfiguren van de planeet in transit met je radixplaneten. Maar ook zonder andere verbindingen.
Ook al heb je zelf geen driehoek tussen saturnus en venus, in omstandigheden werkt het wel zo uit en dat zou je kunnen voelen in de vorm van, deze keer minder remmingen op liefdesgebied, of weten wat je precies wilt en dat aan kunnen geven..ik noem maar wat.
Ook al staat er in je radix geen enkele planeet in 5, toch werkt een planeet in transit uit op dat vlak.

En wat betreft de maan. Heel makkelijk om even op te schrijven hoe je je voelde vandaag of er stemmingswisselingen waren ofzo. Hij verandert zo vlot van teken dat je na een aantal maanden dingen op gaan vallen:)
Althans, zo werkt het bij mij....

Wat misschien leuk is om te doen is om een soort van gebeurtenissenboekje bij te houden. Wat gebeurde er vandaag en om hoelaat, of uit het verleden, das nog makkelijker als je een goed geheugen hebt.... En dat later eens op te zoeken in de ephemeride,hoe stonden de planeten toen en toen, wat gebeurde er toen? etc..
En dan bedoel ik met iets wat waarde heeft of betekenis of impact had en dat hoeft niet dagelijks te zijn, maar als je het bijhoudt ga je dingen opmerken en dan aan de hand van standen van planeten in transit met je eigen horoscoop, kun je misschien wel het een en ander aan de lijve ondervinden?

En zolang de klok gewoon doortikt zullen planeten hun rondjes maken en zal je genoeg kansen krijgen om om te gaan met bepaalde aspecten van je leven :) saturnus heeft daar wel een mooi handje van.

Groetjes

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

dank je wel

Bericht door franciska123 » 17-12-2008 15:31

beste anneke en madelief

dank je wel voor jullie prachtige uitleg , ik begrijp het nu beter
mijn stelling is dus niet juist , je kan wel degelijk een transit voelen ook al is het aspect niet aanwezig in de radix
ik vind het lief dat jullie dat zo mooi willen uitleggen en nee anneke ik had dat nog niet gelezen van de transits op je site , gaik zeker doen

carina

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 17-12-2008 17:21

Hoi Carina

Graag gedaan :) En mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust.

Ik ben wel nieuwsgierig naar jouw ervaring met astrologie. Hoelang ben je er al mee bezig? Wat is de drijfveer..ach dat soort dingetjes :)

Groetjes Madelief

Plaats reactie