Cheiron in mijn beleving

Wil je een nieuw onderwerp geplaatst, dan kun je dat hier inbrengen.
Plaats reactie
Maartje
Berichten: 5
Lid geworden op: 25-06-2011 00:20

Cheiron in mijn beleving

Bericht door Maartje » 29-06-2011 23:17

Hier even mijn persoonlijke astrologische visie op Cheiron.

In 1973 (4 jaar voor de ontdekking van Cheiron) was er een native indianopstand met als thema de verwijzing naar een oudere gebeurtenis met de naam “Wounded knee”. In de oudere Griekse mythologische verhalen over de dood van Cheiron was deze niet in het dijbeen, maar in de knie geraakt door een giftige pijl. Cheiron was de enige centaur die niet als een wild beest te keer ging, maar door Apollo aangesteld was jonge mannen op te leiden tot krijgers die allemaal hun steentje bijgedragen hebben om de toenmalige maatschappij te beschermen. De overige centaurs gingen te keer als de hooligans dat nu kunnen doen en leg ik tevens een verband met die wilde centaurs en de moderne hells angels die paardenlichamen ingeruild hebben voor motoren. Het sleutelwoord bij die groepering is inwijding. Ook hooligans moeten een soort van inwijding ondergaan voordat ze als voolwaardig lid aangenomen worden. Weliswaar niet echt een positieve, maar voor mij heeft Cheiron dan ook te maken met de onbewuste mannelijke drang tot inwijding van jongen tot echte man. Ieder jochie wil als kind de held zijn maar door ons taboe op geweld wordt dat meteen door ouders, leraren enzovoorts de kop ingedrukt. Alles wat met veel drang verboden wordt door de regerende moraal, verdwijnt naar de schaduw om daar in de duistere kelder mokkend en wel een eigen leven te blijven leiden en vroeger of later komt dat er geheel kinky weer uit.

Cheiron in dit stadium na zijn ontdekking staat dan ook wat mij betreft voor dat die mannelijke energie die wij in onze westerse samenleving met alle mogelijke middelen de grond in willen boren.

Als je de beeldengids van het echtpaar Koppejan raadpleegt op vier graden Stier. Cheiron stond daar op het moment van zijn ontdekking, krijg je een mediatie over de indianen cultuur in het tweede beeld de pot met goud aan het eind van de regenboog. Laat green peace juist in het dat jaar 1977, de rainbow warrior in de vaart genomen hebben. De naam is gebaseerd op het oud Indiaanse mythologische verhaal van de regenboogkrijger die eens terug zal komen als moeder natuur niet ver is van haar totale ondergang en die de wereld weer en dus ook de mensheid met de universele waarden van het oude indianenvolk en zodoende de aarde en dus ook ons als mensen zal behoeden voor de totale ondergang. Met andere woorden wij mogen weer leren dat mannelijke energie niet per definitie iets verderfelijks en afkeuringswaardig is. Als het allemaal in goede banen geleid wordt uiteraard. Daar hebben we wijzere mentoren voor nodig zoals Cheiron dat was en geen brute macho’s zoals de leiders van de hooligans en de hells angels. Toch zit er in ieder jongetje de innerlijke drang tot die initiatie verborgen. De macht van die Pluto tot nu met zich heeft zal gesublimeerd moeten worden tot een kracht die ingezet zal worden voor de bescherming van niet alleen de aarde maar ook de mensheid. We zien dat nu al gebeuren aan de blauwhelmen die ingezet worden door de VN onder de noemer vredesoperaties.

De energie van een nieuw ontdekte planeet zal pas dan volledig in het menselijk collectief geïntegreerd zijn als hij zijn eerste volledige gang om de Zon heeft afgelegd. We hebben nu dan nog ongeveer 16 jaar te gaan. Het is mijn stellige overtuiging dat we daarna op een punt gekomen zijn dat we, waarschijnlijk in een nieuw jasje weer overgaan tot het inwijden van jongens tot mannen of misschien als mensheid zo ver zijn dat we de originele Marsenergie niet meer als een verwerpelijk iets zullen beschouwen maar die herwaarderen en tot ons voordeel zullen inzetten. Er bestaan immers geen negatieve energieën maar alleen een negatief gebruik daarvan.

Probeer in mannelijke horoscopen maar eens te onderzoeken waar de jongen/man zijn onbewuste drang naar het heldzijn heeft verborgen door op deze manier naar de plaatsing van Cheiron te kijken.

(Bij vrouwen kan je herkennen wat voor soort helden(dom) zij in een man appreciëren.)

Maakt Cheiron veel aspecten, hard of zacht met de Maan heeft hij of een aversie tegen het vrouwelijke of heeft hij bijvoorbeeld als kind al (fysiek) voor zijn moeder of zussen in de bres moeten springen en zo kan je als astroloog ook andere zaken op dat gebied leren lezen.

Ik zie jullie input op- en aanmerkingen of wellicht wel volledige afwijzing van mijn hersenspinsels met plezier tegemoet.


Warme groet,
Maartje
PS. een leuk voorbeeld is de horoscoop van Steven Spielberg. Die heeft een hele berg planeten in het vijfde (speel)huis waaronder Cheiron. Die kan werkelijk geen film maken waar geen held(in) of heldendom in voorkomt. Heel frappant is ook dat zijn Cheiron op 4 graden Schorpioen een oppositie maakt met de stand op 4 graden Stier van de ontdekking van deze planeet. In het jaar van die oppositie (1977) maakte hij zijn eerste werkelijke succesvolle film: Close encounters of the third kind.
Ook heel tekenend voor het Cheiron (held) bewustzijn is een van meest succesvolste film ooit: Starwars. Ook een productie vanuit het jaar 1977 waarin Luck Skywalker door Yodi in training genomen wordt en daarmee ingewijd tot een held pure sang.

Geen wonder dus dat George Lucas en Spielberg niet veel later een samenwerkingsverband aangingen.

PPS
Merk op dat Spielberg heer 12 (Mercurius!) in 6 heeft en zijn bedrijf Dreamworks noemde. Zou die ook van astrologie op de hoogte zijn? Of doet ie gewoon netjes wat er in zijn horoscoop staat? 

Plaats reactie