klassieke astrologie en plutuaans of neptuaans ?

Hiervoor heb je je geboortedatum, -tijd en plaats nodig. Weet je het niet exact, dan kun je het navragen bij het bevolkingsregister in je geboorteplaats.
Plaats reactie
franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

klassieke astrologie en plutuaans of neptuaans ?

Bericht door franciska123 » 06-01-2009 07:48

wat ik me nu afvraag hoe de klassieke of middeleeuwse astrologen konden duiden en voorspellen zonder uranus , neptuns en pluto erbij ?
als ik in mijn eigen horoscoop kijk dan zou ik bijna geen aspecten meer maken
ook geen aspect meer op de ascendant

en in plaats van pluto als heerser van de ascendant zou mars in 9 in leeuw de heerser worden van mijn horoscoop

ik vraag me ook af wat nu het belangrijkste element is ook in mijn horoscoop , vuur of water

ik heb drie planeten in vuur die een stellium maken in een vuurhuis
ik heb schorpioen op de ascendant en maan in kreeft en dus ook belangrijke planeten in water
maar ik heb de zon in lucht maar in een waterhuis
en ik denk persoonlijk dat saturnus in steenbok in 2 (3 keer aarde in planeet in teken en in huis) en maan in kreeft (in eigenteken) en neptunus in 12 dus planeet in eigen huis sterk staan in mijn horoscoop en dus ook belangrijk zijn en neptunus maakt ook aspecten met persoonlijke planeten , maar mijn vraag is nu
ben ik een plutuaans type met schorpioen op de ascendant en zon in 8
ben ik een neptuiaans type met aspecten en in 12
of ben ik een saturnaal type met steenbok in 2
of ben ik een overgevoelig type met maan in kreeft driehoek jupiter in 1 dus gevoelens uitvergroot

graag jullie mening
dank

--
carine

claudia
Berichten: 12
Lid geworden op: 10-08-2008 18:21

Bericht door claudia » 06-01-2009 21:12

Hoi Carine,

Hoe ze het in de middeleeuwen en of voor Christus deden is mij ook een raadsel.
De sterren waren immers destijds wel belangrijker dan nu (bv scheepsvaart)
Misschien kregen ze ook wel hulp van buitenaardse wezens,
dit m.b.t. de boeken van Erich von Daniken, de Egyptenaren, de Azteken en of Atlantis.
Er lijkt wel een rode draad door te lopen???.........

Wat betreft je vraag of je nu plutonisch of neptuniaans bent, denk ik zelf dat je van alles wel iets bent.
Ik heb zelf ook meerdere sterk geaspecteerde conjunctie’s van planeten in verschillende huizen/tekens staan,
wat natuurlijk wel wat krachtiger overkomt dan wat minder krachtige aspecten.
Maar ik kan niet echt zeggen dat ik dan plutonisch of neptuniaans ben.
Het ligt er op dat moment wel aan welke transits er gaande zijn waardoor er een belangrijk aspect plaats vindt,
waardoor ik me dan wat meer plutonisch voel dan anders.
Zo kun je op een ander moment en of thema wat je in je leven tegen komt weer wat meer neptuniaans zijn en of voelen.
Je blijft dan toch telkens weer switchen in je geboortehoroscoop en dat geeft misschien wel een leuke of minder leuke afwisseling in je leven.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. :D

Gr Claudia

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

ja hoor

Bericht door franciska123 » 07-01-2009 06:16

ik kan hier iets mee , bedankt

ik had het ook al gedacht dat ik feitelijk van alles wat ben

carina

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 07-01-2009 17:51

Hoi Carina

Vroeger gebruikte men de planeten tot en met saturnus, de rest was nog niet ontdekt en zichtbaar, hoewel er wel een astroloog was die het al over Pluto had, nog voor die ontdekt was.( ben zijn naam even kwijt, maar kan het wel een keer opzoeken als je echt zou willen weten wie dat nu was.)

(Nog veel meer heel vroeger, zoiets van ver voor christus, werkte men met de maancyclus en zon, en als ik het me goed herinner is er een kleitablet gevonden met daarop informatie over venus...(5000 jaar geleden dacht ik...)(Karin Hamaker weet daar meer van)

Mercurius, Venus, Mars, Jupiter en Saturnus waren toen heersers over ieder 2 tekens, Zon en Maan heersen gewoon over 1 teken, Leeuw en Kreeft.
Ik weet niet of je hiermee bekend bent, maar zo heerst Mercurius over Tweelingen en Maagd, Venus over Stier en Weegschaal, Mars over Ram en Schorpioen, Jupiter over Boogschutter en Vissen, Saturnus over Steenbok en Waterman.
Tegenwoordig zijn ze dagdispositor of nachtdispositor te noemen.
Hoe ze dat vroeger deden? Ik denk gewoon aan de hand van die 7 persoonlijke planeten.
De wereld stond natuurlijk wel op zijn kop toen de rest ontdekt werd en tot op heden (althans, zo ervaar ik het) is men nog steeds bezig te ontdekken hoe Uranus, Neptunus en Pluto nu eigenlijk werken.

Het teken waar je Zon in staat wordt over het algemeen aangenomen als superieure teken. Dus als ik het goed lees, is dat Lucht. Water is dan inferieur en werkt vanuit het onbewuste. Daarnaast spelen vuur en aarde ook een rol, en dan kijk je hoe de verdeling is. Je kijkt dan waar Ascendant, MC en persoonlijke planeten staan.

Zou ik misschien je geboortegegevens mogen, dan kan ik even met je meekijken, dat kun je per pm doen als je dat fijner vind, maar het geeft mij veel meer inzicht als ik het zie, dan dat ik het lees....

Groetjes Madelief :D

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

ok dank u wel madelief hier komen mijn geboortegegevens

Bericht door franciska123 » 08-01-2009 06:37

waregem om 17.48 op 9.6.1959

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 08-01-2009 17:40

Dank je Carina

Ik heb even tijd nodig om t een en ander uit te rekenen, maar ik kom erop terug voor je :)

........een poosje later......

Jungiaans berekend en gezellig technisch.

Zon en Mercurius maken je een Lucht type, met water inferieur.
Vuur is volgens mij je superieure hulpelement en aarde het inferieure hulpelement.

Qua Kruizen verdeling ben je beweeglijk ingesteld, met meer nadruk op vast dan hoofd type.

Qua sterkste huis zijn 8 en 9 het belangrijkst.

Qua sterkste planeet twijfel ik tussen Zon en Mercurius als sterkste.
Zon heerst over 3 planeten en Mercurius heerst weer over de Zon en 2 andere planeten.

Klassiek (of in ieder geval zonder Uranus, Neptunus en Pluto)

Qua elementen lijkt me niets te veranderen.

Qua kruizen idem dito

Qua huis is 9 nu het sterkste

Qua planeet ga ik meer voor Mercurius

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kan :)

Succes!

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

zon heerst over drie planeten

Bericht door franciska123 » 09-01-2009 05:38

dat snap ik niet zo goed

ik dacht dat zon enkel in aspect stond met uranus door een sextiel , maar door de grote orb het meer een ongeaspecteerde planeet is

carina

Miranda
Berichten: 20
Lid geworden op: 27-10-2008 22:09

Bericht door Miranda » 09-01-2009 10:46

Hoi Carina

Ik ben het met Madeliefje eens.
Je bent een luchttype doordat je Zon en Mercurius conjunct in lucht staan , maar er staat niets in de luchthuizen.
Je zult dus moeite hebben om je lucht te 'leven' zeg maar.
Je Zon gaat immers naar een waterhuis , dus hoe ouder je wordt , hoe meer 'last' je hebt met het denken.
Ik denk dat je je vuur hebt ontwikkelt als hulpfunctie.
Dus dat je veel op je intuïtie doet.
Maar om een goed beeld te geven moet ik het beter bekijken en heb ik feedback van je nodig.
Je Zon staat dus niet ongeaspecteerd.

Gr
Miranda
Zo boven , zo beneden.
Zo binnen , zo buiten.

Madeliefje
Berichten: 42
Lid geworden op: 10-08-2008 09:00

Bericht door Madeliefje » 09-01-2009 17:54

Hoi Carina

Ik kan wel uitleggen hoe je berekend welke planeet het sterkst is.

De planeten heersen over elkaar via het dispositorschap. Zo is Mars is de dispositor van Ram, Venus van Stier etc.

Je kijkt dan naar het teken waarin een planeet is geplaatst en neemt de planeet die van nature bij dat teken hoort, dat is de dispositor over die planeet.
Ik ga voor het gemak van jouw horoscoop uit. Ik begin bij de ascendant.

Asc Schorpioen. Pluto heerst over Schorpioen, dus Pluto is de heerser van de asc.

Jupiter staat in Schorpioen en Pluto is heerser van Jupiter.

Saturnus staat in Steenbok, zijn eigen teken dus heerst over zichzelf.

Zon in Tweelingen, Mercurius is de heerser van de Zon

Mercurius in Tweelingen, Mercurius heerst over zichzelf.

Maan in Kreeft, Maan heerst over zijn eigen teken.

Venus, Mars en Uranus staan in Leeuw, Zon is de dispositor van Leeuw, Dus de Zon is heerser van Venus, Mars en Uranus.

Pluto in Maagd, Mercurius is ook dispositor van Maagd, dus Mercurius is heerser over Pluto.

Mc in Maagd, Mercurius is heerser over het MC

Neptunus staat in Schorpioen, Pluto is dispositor van Schorpioen, dus heerst Pluto over Neptunus.

Dan ga je tellen. De planeet die over de meeste planeten heerst is de belangrijkste planeet.

Mag jij tellen en me vertellen welke het sterkst is in jezelf :)

Groetjes Madelief

franciska123
Berichten: 29
Lid geworden op: 14-12-2008 07:34

antwoord

Bericht door franciska123 » 17-04-2009 08:26

sorry voor het wel heel laattijdig antwoord
maar mijn mc staat wel in leeuw dus is de zon de sterkste planeet volgens mij met vier maal en pluto als tweede met 3 maal heerser
maar zon staat wel in acht dus misschien minder geplaatst

Plaats reactie